-----------------------

This blogspot is a medium to share my thoughts and adventures apart from promoting my books. Below are the books which have been written or authored and published by myself.


"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006


"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, May 2007


"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007


It is interesting to note that while these books were written in Malay it has gained enough attention to merit being part of the collections of the American Library of Congress and National Library of Australia. Look here and here.


While the first three books were published by my own company, the fourth titled "Rumah Azan" was published in April 2009 by a company called Karnadya with the help of the Malaysian national literary body Dewan Bahasa dan Pustaka. It features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays alongside the formation of the Malaysian nation. Look at the article A collaboration of old collegemates - the book "Rumah Azan".


My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates", an English translation and adaptation of the Malay book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman was published early 2010. Look here... My 5th book is out! Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and the Malay Sultanates... . For more information check out my Malay blogspot CATATAN SI MERAH SILU.



Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.


My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".


-----------------------


The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.


Tuesday, November 09, 2010

'Escape' from Beting Beras Basah

Soon I could see the high tide starting to come. It's time to go... have to get the wife and baby ready.


After the ordeal of going through the mud trying to get here, I'm not sure if we still have the strength to return to land using the same way. So I called on to a fisherman who happened to be on a boat nearby and asked if he can help.

Luckily he recognised us. You see we where already in Bagan Datoh 2 weeks before to check the conditions and had bumped across him. Being an expert in the ways of the water here, the fisherman said chances are we wouldn't be able to cross the mud in time. The water would rise fast soon and it is better we followed him on boat.


So there we were, luckily thanks to God...



I must say that I was worried about getting back on land and did prayed to God for assistance and He must have answered...



As we made our way out the black line that is Beting Beras Basah continued to show...





Yes, it might take another hour or so before it was totally submerged. But before that the muddy parts around it would be inundated first posing a double obstacle of water plus thick and deep mud to cross.






Ah. The cape in sight...




And here's the last picture taken as I prepare to step into the waters carrying the baby to wade our way across. Well, there's only so far the boat can approach land unless you want it to get stuck and stranded. For the record this is the 606th article in this blogspot.



22 comments:

Anonymous said...

Tu la hengko ingat main main benda ni. Selepas hengko berjalan ke beting tu, hengko memang takda henergy lagi nak patah balik. Lagipun air tu memang naik cepat. Sib hengko baik sebab fishermen tu ada, kalau tidak hengko tiga beranak sudah...innalillahiwainnailaihirajiun. Bermakna hengko keturunan orang biasa. Orang biasa semua pergi situ semua mengalami yang sama. Fishermen tu tengok apala 3 org gila ni buat situ, tu pasal ada kat situ.

ahim said...

Allah bagi...

Radzi Sapiee said...

Tak pa. Memang saya orang biasa pun. Janji sampai, bukan setakat bercerita dari jauh je boleh kutuk orang macam2. Saya sedia mengaku kelemahan. Takda le bercerita nak control hensem atau macho nak nampak macam bagus je... :]

anggun said...

Salam,

Allahhuakbar...
Jika nak mati, kat mana2 pun boleh. Memang dah tawakal pun masa atas beting tuh jika ditakdirkan kami berkubur di sini, teringat macamana mangsa Tsunami hadapi peristiwa tuh lagi dahsyat.Kami serahkan pada Allah.

Kesian anak kecil pun dikatakan gila. Padahal ada lagi beberapa orang di sana tuh sedang mencari kerang dan kepah dan ada yang sanggup menyewa bot.

Sebab kami orang biasa le buat perkara macam ni. Jika bukan orang biasa, boleh terbang saja lagi senang atau sewa jer bot. Kami sendiri tak mampu nak sewa.

Anonymous said...

engko bukan tak tau, yg tsunami tu datang bala dari allah pada manusia yg sedang tidur, sedangkan bala yang datang kat engko ni bala yang di tempah tempah. takda kerja cari nahas namanya

Anonymous said...

Itu lah istimewanya beting bras basah, sebab air sungai naik sekelip mata, tanpa sempat buat apa-apa. Ini mungkin baru amaran pergi sekali lagi belum tentu boleh selamat. Semuanya terpulang pada niat. Orang cari kepah dan kerang pun sebab nak cari rezeki, kalau tamak sangat pun tak boleh, cakap besar pun tak boleh, itu amaran tahap bahya.

ahim said...

yer betul aper yang tuanku anoynymouse cakap tu...
pekerjaan yang dilakukan brother radzie tiga beranak amat merbahaya dan boleh mendatangkan kemudaratan pada nyawanya dan keluarganya.....

Namun maaf daripada saya yang cetek ilmunya dan mungkin terburu2 gamaknyerr, barangkali kiter terlupa yang `barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, maka Allah akan adakan jalan keluar baginya`....yang terang lagi bersuluh....

Mungkin ada pengajaran buat kita yang bersembunyi di sebalik nama samaran nie, hanya reti menyalahi orang lain sahaja....namun diri sendiri tidak ke mana....masih terpedaya.....

hanya Allah yang tahu rahsia di sebalik rahsia....

maafkan saya tuanku anoynymouse, bro radzie, kak anggun... sekadar peringatan untuk diri saya....juga mereka yang berCinta....

Anonymous said...

Aku sokong bro ahim, bro radzi dan akak anggun. Pergi la lagi dan lagi dan lagi, sebab tawakal tu paling penting.

Anonymous said...

Cakap pasal tawakal.. kalau tak test tawakal nape tak pergi aja kat Gunung Merapi, tengok suasana gunung berapi meletus, melihat keagungan Allah. Dapat pahala dan sekaligus test tawakal. Daripada pergi laluan atau syarat sah raja bertabal.

achong said...

Ada satu kerja gila tapi memerlukan tawakal jugak lah. Apa kata kau pergi meniti jambatan bawak anak bini kau sekali lah (mesti kau tak selera sebab syarat sah raja tak lalu situ). Atau dengan tawakal yang tinggi, kau berdiri tengah tengah jalan raya, duduk diam situ dan tawakal agar kau terselamat dari bahaya, dengan mengambil kata kata nak mati kat mana pun boleh mati. Cam ni ajalah brother ahim dan kak anggun, tawakal tu perlu diletakkan pada sebab dan akibat yang sesuai.

Kalau saja cari bahaya dan buat benda benda yang menzalimi diri, itu kira tengoklah kalau allah nak tolong. Selalunya Allah ni tak menzalimi hambanya. Tapi kalau dah berdiri tengah jalan, 99.999% kira jalan lah. Tawakal tu jika kerja yang dilakukan itu dikira satu usaha. Kalau benda benda bahaya dan tak bawa faedah, masa ni lah boleh tau gila tak gila seseorang tu.. Jangan marah, ini nasihat.

Anonymous said...

Ini namanya gila darjat. Orang biasa nak cuba cuba lalui syarat2 raja, kira cam kau kononkan yg perbuatan kau menyelusuri semua ni nak melengkapkan prosedur perlantikan dan pertabalan diri kau dan anak kau. Nampaknya beting beras basah pun tak suka.

Radzi Sapiee said...

Ulang balik status yang saya baru tulis kat FB tadi.

"Pelik betul. Aku bawak anak bini jejak kaki kat Beting Beras Basah pun ada orang bengang giler. Lainlah kalau aku bawak pawang sekali nak bertabal. Ni mesti geng yang ada hati nak menuntut takhta tak puas hati. Datang bawak pawang, bawak keturunan penabal raja, bawak keris kebesaran konon tapi masih tak dapat apa2..."

Agaknya inilah yang bermain dalam kepala orang yang tak puas hati ni : "Chis! Orang biasa macam si Radzi ni pun dah naik atas beting tengah tu. Siap bawak bini ngan anak kecik lagi. Aku dan puak aku pun setakat ni masih jejak kat beting tepi je, paling dasyat pun masuk le sikit lumpur menghala ke tengah tu. Aduh... tension. Dah berapa kali pegi ni, Azlan tak mati2 lagi. Aku belum dapat jadi raja lagi ni. Bengang, bengang..."

Jadi apa lagi? Maki-hamun le lagi. Nak lagi cantik tunjuk artikel ni kat semua orang. War2kan kat satu Malaya. Tunjukkanlah kegagalan aku sebagai orang biasa sampai bertungkus-lumus nak jejak Beting Beras Basah. Sekurang2nya sampai jugak. Siap Tuhan hantar bot lagi ambik bila kami dah penat.

Sebenarnya lagi hengko maki-hamun lagi menunjukkan hengko tu takda darjat, busuk hati lagi dengki dan irihati tapi ada hati nak darjat tinggi... mungkin nak dapat elaun kasi settle semua hutang-piutang kot.

Lawak, lawak... :]

Harleny Abd Arif said...

~Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang~
Salaam buat semua...

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhan-mu yang menciptakan" (96:19) mudah2an perkongsian kata2 di ruang ini dpt direnungkan bersama dengan hati yang terbuka...

Catatan ini adalah nukilan drpd seorang guru biasa yg masih lg meneruskan pengajiannya. Amat dangkal lg ilmu di dada. Justeru, dek kerana ceteknya pengetahuan yg ada, maka ilmupun dicari hingga adakalanya terpaksa menggadaikan nyawa...sampai satu ketika pernah juga disangkakan "gila." Hal demikian kerana pengkhususan bidang pengajian terkait pencarian khazanah lama di alam Melayu. Batasan kajiannya pula di beberapa bahagian terparah tsunami di wilayah Acheh. Jadi, ada di antara lokasi tinjauannya tidak dapat dijejak dgn melalui jalan darat...maka haruslah mudik ke seberang sungai yg dalam dengan menaiki rakit buatan tanpa pemakaian jaket keselamatan. Berhadapan dgn runtuhan tanah dan batuan di sepanjang lereng pergunungan mmg acapkali dilalui sepanjang perjalanan. Ttg keselamatan, semuanya diserahkan bulat2 kpd Allah.

Untuk apa dipaparkan kisah saya di sini? Bukan apa, sekadar untuk berkongsikan pengalaman perit jerih mencari sesuatu untuk tujuan kajian. Dan perlu diingat, ilmu bukan sekadar diperolehi secara formal tetapi juga secara tidak formal. Jika saya perlu melalui itu semua dengan elaun atau dana yg diberikan oleh pihak penaja, tuan punya blog ini pula sanggup bersusah payah mengeluarkan belanja sendiri untuk itu semua.

Mungkin ada yg akan berkata, "Apa manfaatnya melakukan itu semua?" Izinkan saya bertanya, "Apakah minat atau hobi kalian?" dan "Apakah untungnya melakukan hobi dan minat tersebut?" Tiada siapa menyuruh dan tiada siapa juga berhak melarang apa yg kalian gemar lakukan. Yang penting, kegiatan tersebut tidak bercanggah syariat. Andai ingin dikaitkan dengan isu "risiko" saya kira itu sukar diterima. Setiap pekerjaan pasti ada ujian yg perlu dilalui. Seorang nelayan juga mempertaruhkan nyawa di tengah gelombang demi untuk meraih rezeki. Begitu juga dengan pekerjaan lainnya. Yg penting rezeki diperolehi halal hasilnya.

Kenyataan "Fishermen tu tengok apala 3 org gila ni buat situ, tu pasal ada kat situ" amat tidak wajar diujarkan oleh saudara seagama. Siapalah kita untuk melabelkan insan lain sedemikian rupa. Bimbang pula cercaan yang dilontarkan akan "melantun" pula kpd diri insan yang mengujarnya. Kalaulah gila sekalipun, pada hemat saya, perlulah dilapik agar kata nista tidak mengguris rasa orang yg mendengarnya. Sedarkah kita, "org gila" dan juga "org2 kurang upaya" yg mengalami masalah mental ini dijamin syurga! Tidak ada dosa bagi mereka jika tidak melaksanakan solat, puasa dan ibadat lainnya. Agak kesal saya membaca kenyataan yg saya sifatkan sbg penghinaan ini (kerana saya pernah bergelar guru kepada golongan oku yg punya masalah mental). Justeru jgnlah sewenang2nya menggunapakai istilah "gila" dgn niat menghina! Mungkin si pengujarnya tidak akan tergamak meluahkan kata2 sedemikian rupa jika ada di antara waris yang berpenyakit "gila."

Anonymous said...

Woahh, dah tak payah sembahyang pulak dah. Lagi banyak merepek meraban lagi banyak lah perkara menyalahi agama terkeluar.

Cicak Kubing said...

Anonymous ini nampaknya mengalami masalah jiwa. Sanggup bertenggek di blog ini semata-mata nak tunggu mana2 komen yang menentang kenyataannya. Kita lihat pula lepas ni komen Anonymous yang kemaruk nak menang dalam hujahnya yang macam cicak berak kapur itu! ngeh ngeh ngeh...

Kalau muka tembok, silalah komen lagi untuk menegakkan benang basah! Aku rasa sah-sah la muka tembok. Kalau tak percaya kita lihat komen seterusnya (mungkin gunapakai nama samaran lain pulak gamaknya)

kuzairi said...

Biar la apa orang nak kata, asal kita tahu apa kita buat tidak menyalahi hukum dan kita sedar dimana kita berpijak dan siapa yang maha berkuasa. Mana tahu satu hari nanti dengan izin allah ada rakyat biasa yang jadi sultan ataupun DYMM Agong.

5thE Taib said...

Ghuraba. every one and every each of us has their part. Just be thankful.

Average Joe said...

Assalamualaikum

Betul le yop, teman rase si Anonymous @ Pondanymous @ Bapuknymous sekor nih agaknye keturunan tersingkir yg kempunan pangkat tapi kerane dia masih perasan yg dia tu keturunan raja, maka dimarahnye org yg dtg ke beting beras basah mcm tuan rumah ni. Atau pun Pondanymous sekor ni paria yg perasan berdarah raja aje.

Dalam pada si Pondanymous ni duk mengate gile pade org, dia tak sedor yg dia tu sendiri gile, entoh2 keturunan dia pun ade yg dpt sijil gile. Ate nye senang2 je dia hengat org lain pun semua bodo dan gile macam dia agaknye.

Moh nengok komen paling bodo dari si Pondanymous nih:
"Woahh, dah tak payah sembahyang pulak dah. Lagi banyak merepek meraban lagi banyak lah perkara menyalahi agama terkeluar."

yang merepek meraban tu kepala hotak sewel kamu le! apa yg pn. Herleny komen tu merujuk pade org2 yg memang disahkan tidak siuman le, bodoh! ooops, termasuk kamu le gamaknye...!!!

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Takpelah yop. Perkara dah lepas pun. Macam2 lagi tempat saya jejak kaki, ada juga susah senang kat tempat lain. Cuma bab Beting Beras Basah ni tetiba plak orang melenting. Saya tak marah pun. Sebenarnya saya kesian. :]

Anonymous said...

Wau Ok la 2...saya yg dah lapan tahun kat Bagan Datoh tak p pun lagi situ sebab tak tau nak p macam mana dan org kata ada penunggu...syabas...Kalau ada masa saya pun nak p gak..

panglima naga said...

salam merah silu.cuma nak betulkan pencarian anda....yang anda pijak tu namanya betin lumpur. betin beras basah d tengah laut.kena p waktu air pasang besar.bbb adalah pasir putih yg timbul utk seorang raja berdaulat.ia takkan timbul walaupun air surut.ia hanya timbul bila penjaganya mahukan.jadi anda bermain atas lumpur sebenarnya bukan bbb.kalau tak percaya tanya anonymous...

Anonymous said...

tumpang lalu panglima naga....... setiap yg berlaku ada hikmahnya.jadi en.radzi kena terjemahkan,bbb setelah dibuat jejambat ia terbuka kpd awam yg tahu. sepatutnya ada pengawal tetapi kekurangan dana. ianya khas buat pertabalan diraja di perak khususnya...namun banyak gelagat manusia cuba melaluinya. tiada beza raja dan manusia biasa. kedua2nya akan mati jua. yang penting rakyat sejahtera. lain kali hati2 dibbb. tanpa saluran yg betul,anda merisikokan keluarga anda dengan cara begitu.bbb akan timbul sewaktu air pasang besar. jika diizin Allah penjaganya akan menimbulkan bbb dan ianya adalah pasir yang memutih.barulah orang yang ditabal akan turun.setelah selesai upacara, yang ditabal akan naik bot,barulah bbb akan tenggelam perlahan. itulah kuasa Allah buat pemimpin yg berdaulat buat negeri perak. salam buat panglima naga.......